مرکز خدمات روانشناسی

مرکز خدمات روانشناسی

موسسه علمی پژوهشی روان بنه ( شماره ثبت 7180)
مرکز خدمات روانشناسی

مرکز خدمات روانشناسی

موسسه علمی پژوهشی روان بنه ( شماره ثبت 7180)

خواب...

یک روانپزشک با بیان اینکه اختلالات خواب موجب تشدید علایم بیماری "هانتینگتون" می‌شود، تاکید کرد: امروزه مشخص شده که در بیماران هانتینگتون، علاوه بر علایم شناختی و روانپزشکی، علایم غیرحرکتی مهمی مانند ناهنجاری‌های خواب و اختلال ریتم شبانه‌روزی نیز روی می‌دهد.


دکتر انوشه صفرچرایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه اختلالات خواب یکی از شایع‌ترین شکایت‌های غیرحرکتی بیماران مبتلا به پارکینسون است، گفت: تغییرات الگوی فیزیولوژیک خواب، بی‌خوابی، خواب منقطع و خواب آلودگی مفرط در طول روز از جمله اشکال مختلف اختلال خواب است که بیماران پارکینسون به آن دچار می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه از دیدگاه بالینی اختلالات حرکتی نقطه مشترک روانپزشکی و نورولوژی است که اهمیت درمان‌های بین رشته‌ای را بیش از پیش نشان می‌دهد، اضافه کرد: انقطاع خواب می‌تواند به علت علایم مکرر پارکینسون، تاثیرات دارویی، اختلالات طبی همراه مانند ادرار شبانه یا اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی یا اضطراب باشد.


این روانپزشک تصریح کرد: سایر اختلالات اختصاصی مربوط به خواب از جمله سندروم پاهای بیقرار، اختلالات رفتاری خواب، حرکات دوره‌ای اندام‌ها در خواب و اختلالات تنفسی مربوط به خواب مانند آپنه انسدادی خواب نیز احتمال بروز دارد که برخی از آن ها به خصوص اختلال رفتاری خواب REM و خواب آلودگی مفرط در طول روز ممکن است به صورت علایم اولیه پارکینسون ظاهر شود.


صفرچرایی خاطرنشان کرد: داروهای تجویز شده در درمان این بیماری نیز می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد و همین امر چالش عمده‌ای در درمان این بیماران به وجود می‌آورد. تشخیص و درمان مناسب اختلالات خواب در این بیماران منجر به بهبود خواب شبانه و تقویت هوشیاری در طول روز می شود.


وی افزود: امروزه مشخص شده است که در بیماران هانتینگتون، علاوه بر علایم شناختی و روان پزشکی، علایم غیرحرکتی مهمی مانند ناهنجاری‌های خواب و اختلال ریتم شبانه‌روزی نیز روی می‌دهد. همچنین این اختلالات با علایم بیماری تداخل دارد و حتی ممکن است موجب تشدید و خفیف شدن بیماری شود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.