مرکز خدمات روانشناسی

مرکز خدمات روانشناسی

موسسه علمی پژوهشی روان بنه ( شماره ثبت 7180)
مرکز خدمات روانشناسی

مرکز خدمات روانشناسی

موسسه علمی پژوهشی روان بنه ( شماره ثبت 7180)

چرا رنج می‌بریم؟



چرا رنج می‌بریم؟

 

           

اغلب مردم در رنجند. من در کارم به عنوان یک روان‌درمانگر، به طور مرتب شاهد این رنج بردن هستم. چیزی که ممکن است شما را شگفت زده کند، منبع این رنج است. اغلب مردم فکر می‌کنند که منبع رنج‌هایشان کسی یا چیزی در خارج از وجودشان است، مثلاً رفتار همکاران یا افراد خانواده، و یا رویدادهای ناگوار زندگی. امّا علّت همه درد و رنج‌ها در درون ما وجود دارد. رنج بردن نتیجه داستان‌هایی است که مردم به خودشان می‌گویند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مردم به طور متوسط 9 برابر بیشتر از افکار مثبت به افکار منفی می‌پردازند. به عبارت دیگر، 9 برابر بیشتر از داستان‌های مثبت، به خودشان داستان‌های منفی می‌گویند. پژوهش‌ها همچنین آشکار ساخته‌اند که بدن انسان بین یک رویداد واقعی و یک رویداد تخیلی، فرق قائل نمی‌شود. به این جهت، هنگامی که ما به خودمان یک داستان منفی می‌گوئیم یا افکار منفی در سر می‌پرورانیم، بدن ما همان واکنشی را نشان می‌دهد که انگار این تخیلات واقعیت دارند. پژوهشگران پزشکی دریافته‌اند که بسیاری از مردم خودشان را بیمار تصوّر می‌کنند. به این گفته مارک تواین، نویسنده معروف آمریکایی، توجه کنید:

«من زندگی بسیار سختی داشته‌ام. خوشبختانه اغلب آن اتفاق نیفتاد

این جمله به ما چه می‌گوید؟ معنی آن این است که ما باید مراقب نوع داستان‌هایی که به خودمان می‌گوئیم باشیم. ما باید نسبت به نوع افکاری که در سر می‌پرورانیم و تصاویری که خود را در معرض آن‌ها قرار می‌دهیم حساس باشیم. تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها تاثیرات مهمی بر ما دارند. ما باید به همان درجه نسبت به آن‌ها محتاط باشیم که نسبت به مواد سمّی خطرناک هستیم.

به هنگام رویارویی با چالش‌های زندگی، در نظر گرفتن احتمالات مختلف به منظور انجام واکنش مناسب، اهمیت دارد. اما اگر شخصی غرق در تخیلات منفی باشد، به خاطر آن تخیلات، رنج بسیاری خواهد برد. من یاد گرفته‌ام که می‌توان زندگی را مدیریت کرد. اما چیزی که نمی‌توانیم مدیریت کنیم تخیلاتمان درباره اتفاقاتی است که ممکن است بیفتد زیرا تخیلات ما وجود واقعی ندارند.

برای دستیابی به آرامش و شادی در محیط خانه و کار، درک تأثیر تخیلات در تجربیات روزانه، اهمیت دارد. اگر می‌خواهیم شاد و سالم باشیم باید مسئولیت داستان‌هایی که به خود می‌گوئیم و آن‌هایی که اجازه می‌دهیم به ما گفته شود را بپذیریم.

تخیلات خود را به نحو سازنده و خلاقانه‌ای به کار گیرید. نوع پیامدهایی که می‌خواهید اتفاق افتند را در ذهن خود تصوّر کنید. با چشم ذهن خود ببینید که موفقیت چگونه است و چه حسی دارد. به قدرت فوق‌العاده تخیلات ایمان داشته باشید. انشتین این واقعیت رادریافته بود. او گفته است: «تخیل مهم‌تر از دانش است.» ما به راحتی می‌توانیم با به کارگیری تخیلات مثبت، از ترس و خشم به آرامش و شادی گذر کنیم. تخیلات ما ابراز قدرتمندی هستند. از آن‌ها با احتیاط استفاده کنید.

 

ترجمه:

"Why People Suffer?",Ted Kuntz, April 2009

منبع:

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.