تعریف سواد از نظر سازمان ملل متحد
یونسکو، یک سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی و از زیر مجموعه های سازمان ملل است که تعریف جامعی از سواد ارائه کرده است. از نظر یونسکو، کسی که سواد خواندن و نوشتن دارد تنها بخش کوچکی از سواد لازم در قرن بیست ویکم را دارد . یونسکو تاکید می کند کسی را می توان باسواد دانست که دارای سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ایی، سواد تربیتی، سواد رایانه ایی، سواد سلامتی ، سواد تحلیلی، سواد نژادی، سواد بوم شناختی، سواد روانی، سواد اطلاعاتی، سواد بصری و سواد علمی باشد.
انواع سواد از دیدگاه یونسکو :
سواد عاطفی : توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان
سواد ارتباطی : توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی
سواد مالی : توانایی مدیریت مالی خانواده ، دانستن روشهای پس انداز و دخل و خرج
سواد رسانه ایی : اینکه فرد بداند کدام رسانه ها معتبر و کدام نامعتبرند .
سواد تربیتی : توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته
سواد رایانه ایی : دانستن مهارتهای هفت گانه ی ICDL
سواد سلامتی : دانستن اطلاعات مهم درباره ی تغذیه ی سالم و راههای جلوگیری و کنترل بیماریها
تعریف سواد از نظر سازمان ملل متحد
سواد نژادی و قومیتی : شناخت نژادها و قومیت ها بر اساس احترام و عدم تبعیض
سواد بوم شناختی : دانستن راههای حفاظت از محیط زیست
سواد تحلیلی : توانایی شناخت ، ارزیابی و تحلیل نظریه های مختلف با استدلال های منطقی و اصولی بدون هر گونه تعصب و پیش فرض های قومی یا ایدئولوژیک
سواد انرژی : توانایی مدیریت در مصرف انرژی ، آب و حفظ امنیت غذایی
سواد علمی : یعنی علاوه بر سواد دانشگاهی توانایی بحث و یا حل و فصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب
بدین ترتیب ، یک فرد باسواد از نظر سازمان جهانی یونسکو فردی است که با آموزشهای مناسب ، توانایی داشتن یک زندگی مناسب و با کیفیت را در قرن بیست و یکم پیدا کند . از سوی دیگر ، آموزش مناسب و عقلانی آموزش است که به کودکان ، دوستی ، صلح و دموکراسی را توصیه کند و خشونت و تبعیض را نفی نماید . این تعریف کلی یونسکو از سواد و آموزش مناسب است.