مرکز خدمات روانشناسی

مرکز خدمات روانشناسی

موسسه علمی پژوهشی روان بنه ( شماره ثبت 7180)
مرکز خدمات روانشناسی

مرکز خدمات روانشناسی

موسسه علمی پژوهشی روان بنه ( شماره ثبت 7180)

بازگشت به روزهای رویایی یک رابطه خوب زندگی

بازگشت به روزهای رویایی یک رابطه

 

یادتان هست وقتی یک دختر کوچولو بودید در خیال‌های‌تان یک شاهزاده سفیدپوش قرار بود شما را به قصر رویاهای‌تان ببرد؟ زندگی واقعی هیچ وقت کاملا منطبق با رویاها نمی‌شود مگر این‌که بیش از حد خوش‌شانس باشیم، شاید شما هم جزو خانم‌هایی هستید که مدام از همسر یا نامزدشان گلایه می‌کنند که چرا رمانتیک نیست و در دل‌شان آرزو می‌کنند تا بتوانند کمی از رفتارهای همسرشان را تغییر دهند ولی باور کنید، این امکان وجود دارد که همسرتان شبیه مرد رویاهای‌تان شود. البته باید بگوییم که به هیچ وجه با دعوا و غرزدن راه به جایی نمی‌برید و نمی‌توانید روش او را در زندگی عوض کنید. در این‌جا به شما یاد می‌دهیم که چه کارهایی انجام دهید که همسرتان برای‌تان گل بخرد یا در کارهای خانه به شما کمک کند یا... بدون این‌که نیاز باشد که به او 10‌بار هر کدام از این مسائل را  بگویید.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

اگر دوست دارید غافلگیر شوید

 

آرزوی شما: دوست دارید مردتان با خریدن گل یا یک کادو هیجان‌انگیز یا... بعضی اوقات شما را غافلگیر کند.

واقعیت: مطمئن باشید هیچ وقت نمی‌توانید با سرکوفت زدن به همسرتان یاد دهید که چگونه رمانتیک باشد. دکتر اسکات هالتزمن، نویسنده کتاب «رازهای زنان متاهل شاد» می‌گوید:«یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بیشتر زنان این است که فکر می‌کنند، شوهرشان باید خودش حدس بزند که برای خوشحالی همسرش چه باید بکند اما بهتر است بدانید که اگر میل دارید، زندگی مشترک‌تان همانگونه باشد که می‌خواهید باید با شوهرتان صحبت کنید و خواسته‌های‌تان را با او درمیان بگذارید. این غلط است که تصور کنید، شوهرتان می‌داند که شما چه می‌خواهید. چون احتمالا شما 2 نفر شیوه‌های متفاوتی برای اظهار عشق و قدردانی دارید

برای این‌که شوهرتان را به مرد رویاهای‌تان نزدیک کنید باید ابتدا آنچه را که می‌خواهید از او درخواست کنید و سپس هنگامی که او آن خواسته را برآورده کرد یا حداقل سعی کرد که برآورده کند او را تشویق و تایید کنید. دکتر هالتزمن می‌گوید:«به مرور زمان تشویق‌ها و تمجید‌های باعث می‌شود او رغبت بیشتری پیدا کند که همانگونه باشد که شما دوست دارید، باور کنید خیلی زود گل خریدن و شام‌های عاشقانه وارد زندگی‌ مشترک‌تان می‌شود. نکته دیگر این‌که، فقط مردها مسئول داشتن زندگی عاشقانه و رمانتیک نیستند، اگر خود شما رفتارهای عاشقانه‌ای را در زندگی‌تان آغاز کنید، مطمئنا به‌زودی همسرتان نیز پاسخ شما را خواهد داد

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

اگر با مادر شوهرتان مشکل دارید

 

آرزوی شما: دوست دارید مادرشوهری داشته‌باشید که به همه کارهای شما انتقاد نکند.ولی اگر مادر شوهرتان ایرادگیر است حداقل شوهری داشته‌باشید که از شما دفاع کند.

واقعیت: شوهر شما فقط وقتی به حرف‌های مادرش توجهی می‌کند که او یک راه‌حل  دیگری برای بزرگ کردن بچه‌ها یا تمیز کردن خانه پیشنهاد کند. در این حالت شما به همسرتان می‌گویید این حرف‌ها آزارتان می‌دهد و اما او اصرار می‌کند که مادرش فقط قصد کمک دارد.

ممکن است وقتی شوهرتان در حال توجیه کردن یا توضیح رفتار مادرش است شما ناراحت شوید و احساس کنید همسرتان به شما توجهی ندارد و حتی می‌خواهد شما را ناراحت کند اما باید بدانید که شوهرشما در چنین مواقعی در موقعیتی دشوار است، بنابراین تمام تلاش خود را می‌کند که بین شما 2 نفر صلح برقرار کند. دکتر تری اوبوش، نویسنده «کتاب 5 قدم برای داشتن یک ازدواج فوق‌العاده» می‌گوید:«به جای این‌که از دست او ناراحت شوید، از او کمک و راهنمایی بخواهید.» شوهر شما بهتر می‌داند که چرا مادرش از شما ایراد می‌گیرد. برای شوهرتان توضیح دهید که عمل مادرش چه احساسی را در شما به‌وجود آورده ‌است اما مواظب باشید که نه شوهرتان را سرزنش کنید و نه از مادرش انتقاد کنید و از او بخواهید به شما کمک کند اما از او انتظار نداشته‌باشید که رابطه شما با مادرشوهرتان را تغییر دهد چون این تغییر به‌عهده خودتان است. شما باید سعی کنید، بدون این‌که حالت دفاعی داشته باشید کنترل رابطه را به دست بگیرید. به شوهرتان بگویید خودتان بهتر می‌دانید که شما و مادرشوهرتان تفاوت‌های زیادی با هم دارید و درک می‌کنید که او به شیوه‌ای خاص خودش فکر می‌کند اما شما با نظر او یا روشی که رفتار می‌کند موافق نیستید.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

اگر همکاری او را می‌خواهید

 

آرزوی شما:  مردتان ظرف بشوید، آشغال‌ها را بیرون ببرد و در کارهای خانه کمک کند،  بدون این‌که مدام به او غر بزنید.

واقعیت: همسرتان متوجه سینک ظرفشویی پر از ظرف کثیف یا سطل پر از زباله نمی‌شود و شما نیز اگر از او بخواهید که سهمش را در کارهای خانه انجام دهد حس بدی خواهید داشت.

اما باور کنید به راحتی می‌توانید همسری داشته باشید که کارهای خانه را انجام دهد فقط کافی است از او بخواهید. یک تحقیق منتشر شده در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی در انگلیس نشان می‌دهد، بیشتر مردم چندان نسبت به جواب مثبت به درخواست‌ کمک‌دیگری خوش‌بین نیستند. وقتی انتظار خود را از او نخواهید و بعد به دلیل انجام نشدن آن کار، عصبانی شوید فقط روز به روز در زندگی‌تان دعوا بیشتر می‌شود و مطمئن باشید هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد. سعی نکنید با سرکوفت زدن یا سرزنش کردن شریک ‌زندگی‌تان او را مجبور به کمک‌کردن کنید، این راهبرد به ندرت جواب می‌دهد.

 به جای آن خیلی واضح و روشن خواسته خود را برای او بیان کنید، البته باید در بیان خواسته خود خیلی ملایم و مهربان باشید، مثلا این‌که بگویید (عزیزم، من خیلی خوشحال می‌شوم اگر قبل از شروع فوتبال برای من سطل زباله را بیرون ببری.) برای این‌که از غرزدن و بحث کردن جلوگیری کنید.

فهرستی از کارهای خانه تهیه کنید و باهم تصمیم بگیرید که چگونه تقسیم کار کنید؟ دکتر جین اوکل، روان‌شناس ارتباطات می‌گوید:«از اصرار برای سریع‌تر انجام دادن کارها پرهیز کنید، اجازه دهید شوهرتان به روش خودش کارها را انجام دهد و به دلیل این‌که کارها را دقیقا مثل شما انجام نمی‌دهد، مدام از او ایراد نگیرید

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

اگر می‌خواهید احساساتش را بگوید

 

آرزوی شما: مردتان به راحتی با شما صحبت کند و احساساتش را به شما بگوید همانگونه که شما با او هستید.

واقعیت:وقتی موضوعی او را ناراحت می‌کند، کاملا در خود فرو می‌رود، شما می‌خواهید کمکش کنید اما وقتی از او می‌‌پرسید چه مشکلی پیش آمده است، جواب می‌دهد: من خوبم.

دکتر اوکل می‌گوید:«بسیاری از مردها خیلی برای‌شان خوشایند نیست که درباره احساسات‌شان صحبت کنند، به‌خصوص رو در رو. آن‌ها ترجیح می‌دهند، وقتی شروع به صحبت کنند که دیگر فشاری روی‌شان نباشد و همچنین زمانی که شما هم مشغول کار دیگری نباشید.»اگر تشخیص می‌دهید که همسرتان استرس زیادی دارد، سعی کنید یک تفریح 2نفره را برنامه‌ریزی کنید مثلا به پیاده‌روی یا رستوران بروید یا حتی فقط با ماشین دوری در خیابان‌ها بزنید، بعد مثل همیشه از او درباره کارش بپرسید (یا آنچه را که احساس می‌کنید باعث آزارش شده‌است) اجازه دهید او بفهمد که در کنارش هستید و به هرآنچه می‌خواهد از سینه‌اش بیرون بریزد گوش کنید. دکتر اوکل ادامه می‌دهد:«بعضی از مردها مسائل‌شان را نمی‌گویند چون نمی‌خواهند شما را ناراحت کنند یا مشکلات‌شان را به شما تحمیل کنند. اجازه دهید همسرتان بداند در هر شرایطی درکش می‌کنید و کاملا به او اعتماد دارید.»اما اگر همان موقع حرف‌هایش را بیرون نمی‌ریزد به او فشار نیاورید. اگر برای حرف زدن به او استرس وارد کنید، نتیجه معکوس خواهید گرفت. ممکن است او بخواهد قبل از حرف‌زدن با شما موقعیتش را به‌خوبی ارزیابی و تحلیل کند.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

اگر شوهری ماجراجو می‌خواهید

 

آرزوی شما: شوهری پرجنب وجوش و ماجراجو دوست دارید که همیشه برای امتحان رستوران‌های جدید آمادگی دارد و تعطیلات هیجان‌انگیزی را برنامه‌ریزی می‌کند.

واقعیت: شوهرتان کاملا روی عادت‌هایش رفتار می‌کند و دقیقا قابل پیش‌‌بینی است.

در این مواقع این شما هستید که باید پیش‌قدم شوید. مثل این‌که برای تعطیلات جایی را پیشنهاد کنید که هیچ وقت نرفتید یا اورا با خود به یک رستوران جدید ببرید یا...و این را درنظر داشته‌باشید که در حال انجام دادن کاری هستید که شما دوست دارید و شما را خوشحال می‌کند(حتی اگر او هم از این برنامه لذت ببرد) بعد تا جایی که می‌توانید به او بازخورد مثبت بدهید، تا او هم مشتاق شود که دوباره یک چیز جدید را امتحان کنید. شب خاصی را مشخص کنید تا او برنامه‌ای را برای آن شب تنظیم کند وتنها قانون در اینجا این است که قرار است کاری را انجام دهید که تا به حال تجربه نکرده‌اید اما باید هر2 لذت ببرید. این به هردوی شما کمک می‌کند که مشتاق تجربه‌های جدید

 باشید.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

اگر می‌خواهید مرد خانواده باشد

 

آرزوی شما: شوهری که در کارش موفق باشد و هر شب شام در خانه و در کنار خانواده باشد. برنامه مدرسه بچه‌ها را بداند و با همسرش نیز قرارهای عاشقانه داشته‌ باشد.

واقعیت: شما با مردی ازدواج کرده‌اید که به کارش معتاد است و در حقیقت در دفتر کارش زندگی می‌کند. شما فکر می‌کنید او کارش را بیشتر از شما و بچه‌ها دوست دارد اما او اصرار دارد که فقط برای تامین آینده تلاش می‌کند.

به هیچ وجه فکر نکنید که برنامه کاری همسرتان نشا‌ن‌دهنده احساسات اوست یا این‌که مدام در دفتر کارش است چون می‌خواهد از خانواده دوری کند.دکتر هالتزمن می‌گوید:«بیشتر مردها خودشان را در کارشان غرق می‌کنند چون به لحاظ امنیت مالی خانواده نگران هستند. به جای این‌که مدام با شوهرتان دعوا کنید که هیچ وقت  در خانه نیست و به استرس‌هایش اضافه کنید، با ریشه این مشکل بجنگید. با او درباره راه‌های صرفه‌جویی و کم‌کردن خرج خانه صحبت کنید و این‌که شما می‌توانید در بخشی از خرج خانه با او شریک شوید. بنابراین او می‌تواند کمی از کارش کم کند و در نتیجه بیشتر در خانه باشد. حتما به همسرتان بگویید که در خانه دلتنگ او هستید و دوست دارید همچون یک زوج خوشبخت زمان بیشتری را با او باشید