مرکز خدمات روانشناسی

مرکز خدمات روانشناسی

موسسه علمی پژوهشی روان بنه ( شماره ثبت 7180)
مرکز خدمات روانشناسی

مرکز خدمات روانشناسی

موسسه علمی پژوهشی روان بنه ( شماره ثبت 7180)

ویتامین B1 و عوارض کمبود آن


ویتامین B1 و عوارض کمبود آن

b1

شاید نام بسیاری از اعضاء خانوادهB مثلB12 , B6 , B2 , B1 را شنیده باشید . این ویتامینها در بسیاری از مواد غذایی یافت می شوند . اولین ویتامینی که از این گروه ویتامینها کشف شد، ویتامینB1 بود. اما ویتامینB1 در کدام مواد غذایی موجود است ؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالتان را بیابید.

–    ویتامین B1 تیامینحلال در آب است و مازاد آن از بدن دفع میگردد.

–    مصرف روزانه ویتامین B1 برای بزرگسالان یک تا یک و نیم گرم و خانمها در دوران بارداری و شیردهی 1 تا 6/1 میلیگرم میباشد.

–    ویتامین B1  به رشد بدن کمک میکند.

–    ویتامین B1 باعث بهبود روحیه میگردد و سیستم عصبی عضلات و عملکرد قلب را معمولی نگه میدارد.

–    ویتامین B1 به هضم غذا مخصوصاً هضم کربوهیدارتها کمک میکند.

–    ویتامین B1 در مسافرتهای دریایی و هوایی برطرف کننده تهوع میباشد.

–    ویتامین B1 در اثر حرارت و پخت از بین میرود.

–    قهوه و الکل باعث از بین رفتن ویتامین B1  میشود، بیماران پوستی زیادی هستند که باعث بیماری پوست آنها مصرف زیاد الکل بوده است.

–  کسانی که بعد از غذا آنتی اسید میخورند باعث میشود که ویتامین B1 را از دست بدهند. قابل توج کسانی که جهت رفع ترشی معده شربت آنتی اسید میخورند.

کشیدن سیگار و خوردن شکر بیش از حد باعث کمبود ویتامین B1 میشود.

کمبود ویتامین B1 باعث بیماری بریبری میشود. بریبری بیماری است که با فلج اعصاب سطحی و حالت مورمورشدن پا و تندشدن ضربان قلب شروع میشود و با بیاشتهایی گاهی اوقات یبوست، گاهی اسهال و حالت تهوع همراه است به تدریج فلج دست و پا به وجود میآید زمانی بیمار ورم دارد و گاهی ندارد.

کمبود ویتامین B1 باعث گیجی، افسردگی، بیاشتهایی و یبوست میگردد.

کمبود ویتامین B1 باعث گرفتگی عضلات میشود.

ماست که باعث زندگی بهتر و طول عمر بیشتر میشود به خاطر این است که در بدن باعث ساخته شدن ویتامین B1 میشود. بهترین زمان خوردن ماست بعد از صرف غذاست، البته ماست باید تازه و شیرین باشد.

کمبود ویتامین B1 اختلال در رشد و زایمان میآورد.

کمبود ویتامین B1  ، غمهای بیدلیل به وجود میآورد و گاهی میل به خودکشی را در فرد ایجاد میکند.

هیچگاه برای پخته شدن زود غذا از جوش شیرین استفاده نکنید چون باعث از بین بردن ویتامین B1 میگردد. خانمهایی که به جای خمیرمایه طبیعی از جوششیرین استفاده میکنند باعث از بین بردن ویتامین B1 میشوند.

کمبود ویتامین B1 باعث ریزش مو میگردد.

کمبود ویتامین B1 کمک به ایجاد زخم معده میکند.

کسانی که دردهای سیاتیک دارند ویتامین B1 را زیاد استفاده کنند.

تمام گروههای ویتامین B نقش اصلی را در سالم و جوان بودن پوست دارند.

موهای چرب نیاز فراوانی به ویتامینهای گروه B دارند.

ویتامین B1 ضدبیماری عصب و ورم عصب است.

کمبود ویتامینهای گروه B باعث ترک خوردن لبها و خشکی و قرمزشدن زبان میگردد.

ویتامین B1 را میتوان در مخمرآبجو، سبوس برنج، گندم، جو دوسر، بادام زمینی، شیر، لبنیات، سبزیها، گوشت، تخممرغ، لوبیا، نخود، ماهی، دل و قلوه گاو و گوسفند و گوساله، کره، باقلا، عدس، پیاز، زردآلو، مارچوبه، شلغم، انجیر، آلوخشک، موز، بولاغاوتی، ترشک، سیبزمینی، کاکائو، مرغ، قارچ، والک، خرما، فندق، گردو، ذرت، سویا، میوه‎‎ها سردرختی مخصوصاً پرتقال، سیب و

در پایان بگویم که مخمر آبجو سرشار از ویتامین B میباشد و سعی کنید حتماً نان سبوسدار و برنج سبوسدار میل کنید، یا این که اگر میخواهید برنج بپزید ابتدا سبوس برنج را در میزان آبی که برای برنج لازم است جوشانده سپس صاف نموده و با آن آب کته درست کنید برای مثال اگر میخواهید دو پیمانه برنج درست کنید ابتدا 3 پیمانه آب با یک پیمانه چلتوک برنج جوشانده صاف نموده سپس با آن آب برنج را بپزید این نوع برنج فوقالعاده مقوی است و چاقکننده نمیباشد

 


 

نقش ویتامین‌های گروه B در سلامت شما

 

تیامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، عملکرد سیستم ایمنی و نیز به عنوان کوآنزیم برخی آنزیم‌ها عمل می‌کند. کمبود آن سبب برخی حالات  نظیر ضعف، بی اشتهایی، تپش قلب، افزایش فشار خون و… می‌شود. در برخی موارد، از دست دادن حافظه کوتاه مدت و عدم تعادل در راه رفتن نیز ناشی از کمبود تیامین است. تیامین به مقدار زیاد در مخمر، جگر، غلات (کامل) و در گوشت یافت می‌شود. البته باید توجه داشت هرچه نیاز و دریافت انرژی بالا رود نیاز به دریافت تیامین هم بیشتر می‌شود. ویتامین B6 (پیریدوکسین): ویتامین B6 یا پیریدوکسین در متابولیسم اسید‌های آمینه، تنظیم گیرنده‌های هورمون‌های استروئیدی، متابولیسم هم (نقش در هموگلوبین به عنوان حامل آهن) و تولید هیستامین نقش دارد. ضعف، التهاب بدن (بخصوص در اطراف لب‌ها و دهان)، برخی ضایعات پوستی و اختلال در سیستم ایمنی از علائم مربوط به کمبود ویتامین B6 است. باید در نظر داشت با افزایش مصرف پروتئین نیاز به دریافت پیریدوکسین نیز بیشتر می‌شود. سبزیجات تازه، گوشت و غلات از منابع خوب پیریدوکسین هستند. ویتامین B2 (ریبوفلاوین): برای ریبوفلاوین می‌توان نقش‌هایی مانند متابولیسم کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه و چربی‌ها و نیز حمایت از سیستم آنتی‌اکسیدانی و نقش کوآنزیمی را برشمرد. التهاب لب‌ها، لثه و اطراف دهان و نیز اختلالات عصبی وکم خونی از عوارض مربوط به کمبود ریبوفلاوین است. ریبوفلاوین را می‌توان از مواد غذایی مانند جگر، گوشت، سبزیجات تازه، سبوس غلات و لبنیات دریافت کرد. ویتامین B3 (نیاسین): نقش‌های اختصاصی نیاسین شامل ترمیم و نگهداری ژن‌ها و DNA است، علاوه بر آن این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب و آمینواسیدها نقش دارد. عوارضی مانند ضعف عضلانی، سوءهاضمه و بیماری پلاگر که موجب ضایعات پوستی، فراموشی و اسهال می‌شود، از نشانه‌های کمبود نیاسین است. باید توجه داشت که نیاسین در آبکش کردن برنج که یکی از منابع غنی آن است  (از طریق آب دور ریخته شده) از دست می‌رود. گوشت، برخی غلات، بادام زمینی، شیر و تخم‌‌ مرغ از منابع سرشار نیاسین می‌باشند.

 

نقش ویتامین‌های گروه B در سلامت شما    نقش ویتامین‌های گروه B در سلامت شما    ویتامین‌ها به دسته‌ ای از مواد مغذی اطلاق می شوند که به مقدار کم، ولی ضروری برای بدن مورد نیازند. از مهم‌ ترین این ویتامین‌ها می‌توان به ویتامین‌های گروه”B” اشاره کرد که نقش عمده آنها در متابولیسم انرژی، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها است.

 

ویتامین b12در چه غذاهایی است ویتامین b6 منابع ویتامین b2 قرص ویتامین b3 ویتامین b1 300 خواص ویتامین b2

 

ویتامین B1 (تیامین):

 

تیامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، عملکرد سیستم ایمنی و نیز به عنوان کوآنزیم برخی آنزیم‌ها عمل می‌کند. کمبود آن سبب برخی حالات  نظیر ضعف، بی اشتهایی، تپش قلب، افزایش فشار خون و… می‌شود. در برخی موارد، از دست دادن حافظه کوتاه مدت و عدم تعادل در راه رفتن نیز ناشی از کمبود تیامین است. تیامین به مقدار زیاد در مخمر، جگر، غلات (کامل) و در گوشت یافت می‌شود. البته باید توجه داشت هرچه نیاز و دریافت انرژی بالا رود نیاز به دریافت تیامین هم بیشتر می‌شود.

 

ویتامین B6 (پیریدوکسین):

 

ویتامین B6 یا پیریدوکسین در متابولیسم اسید‌های آمینه، تنظیم گیرنده‌های هورمون‌های استروئیدی، متابولیسم هم (نقش در هموگلوبین به عنوان حامل آهن) و تولید هیستامین نقش دارد. ضعف، التهاب بدن (بخصوص در اطراف لب‌ها و دهان)، برخی ضایعات پوستی و اختلال در سیستم ایمنی از علائم مربوط به کمبود ویتامین B6 است. باید در نظر داشت با افزایش مصرف پروتئین نیاز به دریافت پیریدوکسین نیز بیشتر می‌شود. سبزیجات تازه، گوشت و غلات از منابع خوب پیریدوکسین هستند.

 

ویتامین B2 (ریبوفلاوین):

برای ریبوفلاوین می‌توان نقش‌هایی مانند متابولیسم کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه و چربی‌ها و نیز حمایت از سیستم آنتی‌اکسیدانی و نقش کوآنزیمی را برشمرد.

التهاب لب‌ها، لثه و اطراف دهان و نیز اختلالات عصبی وکم خونی از عوارض مربوط به کمبود ریبوفلاوین است. ریبوفلاوین را می‌توان از مواد غذایی مانند جگر، گوشت، سبزیجات تازه، سبوس غلات و لبنیات دریافت کرد.

 

ویتامین B3 (نیاسین):

نقش‌های اختصاصی نیاسین شامل ترمیم و نگهداری ژن‌ها و DNA است، علاوه بر آن این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب و آمینواسیدها نقش دارد. عوارضی مانند ضعف عضلانی، سوءهاضمه و بیماری پلاگر که موجب ضایعات پوستی، فراموشی و اسهال می‌شود، از نشانه‌های کمبود نیاسین است. باید توجه داشت که نیاسین در آبکش کردن برنج که یکی از منابع غنی آن است  (از طریق آب دور ریخته شده) از دست می‌رود. گوشت، برخی غلات، بادام زمینی، شیر و تخم‌‌ مرغ از منابع سرشار نیاسین می‌باشند.

 

ویتامین B9 (فولات یا اسید فولیک):

 

منابع ویتامین b6 کمبود ویتامین b12 خواص ویتامین b300 عوارض ویتامین b6 ویتامین b10 ویتامین b12

 

ویتامین B9 در سنتز اسیدهای آمینه و ساخت سلول‌های خونی یا گلبول‌های سفید و قرمز (WBC و RBC) نقش دارد. در کمبود این ویتامین مقدار هموسیستئین خون بالا می‌رود که از عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی می‌باشد. اختلالات عصبی، اختلال در رشد جنین و نیز اختلال در تولید سلول‌های خونی و کم خونی، ناشی از کمبود فولات است. جگر، گوشت، غلات کامل و سبزیجات برگ پهن از منابع خوب فولات‌ هستند. باید یادآوری کرد که در کمبود آهن و ویتامین C ممکن است علائم کمبود فولات رخ بدهد.

 

ویتامین B5 (اسید پنتوتنیک(

 

نقش ویتامین B5 مانند سایر ویتامین‌های ذکر شده در متابولیسم و تولید انرژی است، به طوری که در کمبود این ویتامین فرد دچار افسردگی، اختلالات خواب و کمبود انرژی می‌شود. گوشت، جگر، شیر و غلات (کامل) از منابع غنی اسید پنتوتنیک هستند. البته لازم به ذکر است که در فرآیند پوست‌گیری غلات، مقدار زیادی از ذخیره ویتامین B5 آن از دست می‌رود.

 

ویتامین بیوتین (B7 , H):

بیوتین به عنوان کوآنزیم آنزیم‌های کربوکسیلاز و در فرآیند کربوکسیلاسیون نقش اصلی را دارا است. علاوه بر آن در تولید برخی آنزیم‌‌های دیگر مانند گلوکوکیناز و PEPCK و نیز در تعامل با فولیک اسید و ویتامین B12 ایفای نقش می‌کند. درماتیت (پوسته پوسته شدن پوست)، کبد چرب و هیپرکلسترولمی از مهم‌ترین عوارض کمبود بیوتین هستند. بادام زمینی، تخم مرغ، سویا، ماست و سیب زمینی از منابع غذایی حاوی بیوتین‌ می‌باشند.

 

ویتامین b2 ویتامین b2 کمبود ویتامین b3 ویتامین b12 ویتامین b21 قرص ویتامین b6

 

ویتامین B12 (کوبالامین(

ویتامین B12 به عنوان کوآنزیم برای برخی آنزیم‌های بدن بوده و نیز نقش شناخته شده آن در تولید سلول‌های خونی و عصبی حائز اهمیت است. کمخونی، اختلالات عصبی، اختلال در رشد و تکثیر سلولی و نیز سطح بالای هموسیستئین خون از عوارض مربوط به کمبود ویتامین B12 است.

منابع غذایی ویتامین B12 عمدتا حیوانی‌اند، مانند جگر، شیر، تخم مرغ، ماهی، ماهیچه و … . ممکن است افراد گیاهخوار دچار کمبود ویتامین B12 شوند.

 

نتیجه‌ گیری: ویتامین‌های گروه B از گروه ویتامین‌های محلول در آب بوده که باید برای تامین نیاز بدن به صورت روزانه مصرف شوند، زیرا بدن قادر به ذخیره سازی آنها نیست. نکته مهم در مورد ویتامین‌های گروه B آسیب پذیری آنها در برابر حرارت، اکسیداسیون و PH بالا بوده و برخی از آنها مانند ویتامین B1 به الکل نیز حساسیت دارند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.